
Czym różnią się typy nadwozia samochodów?
Data publikacji: 2024-11-17 11:09:49 | ID: 6584bfb19f043 |
Każdy model samochodu jest inny. Tym, co je wyróżnia jest między innymi silnik oraz jego parametry, poziom wyposażenia, lecz przede wszystkim jego wygląd zewnętrzny. Ten zależy od tego, jaki typ nadwozia posiada samochód. Każdy z typów ma swoje zalety oraz wady, a, także punkty charakterystyczne. Różni się nie tylko wygląd, lecz, także kupując samochód o danym typie karoserii spodziewamy się czego dostaniemy, jak się będzie prowadzić. Z tego powodu powstały stereotypy dotyczące tego, do czego nadaje się dana wielkość i rodzaj samochodu oraz tego, kto je kupuje.
Hatchbacki, czyli hit lat 2000
Zaczynamy od jednego z najbardziej popularnych typów w całej Europie, który dopiero teraz stracił tytuł najchętniej kupowanego. Europejczycy uwielbiają hatchbacki i ich mocniejsze, bardziej szalone wersje czyli hot - hatche. Jest to uwarunkowane tym, że miasta są gęsto zabudowane, miejsc parkingowych jest niewiele, a ulice są niejednokrotnie wąskie. Z tego powodu hatchbacki, które są małymi autami do jazdy miejskiej są niezwykle popularne. Można znaleźć ich całą gamę od najmniejszych samochodów, które oferują silniki o pojemności około jednego litra i moc nie przekraczającą 80 koni mechanicznych, jak na przykład Volkswagen Up!, bądź Mazda 2, Nissan Micra, czy Audi A2.
Klasę wyżej znajdują się większe auta, takie jak Audi A3, Volkswagen Golf, Renault Megane. W najwyższej klasie mamy hot - hatche. Są to najszybsze, najbardziej sportowe wersje hatchbacków, których moc potrafi przekraczać dwieście koni mechanicznych i są zbudowane specjalnie pod osiąganie jak najlepszych wyników na torach. Obecnie należą do nich między innymi Renault Megane R. S., Volkswagen Golf R, Hyundai i30 N, czy też Toyota GR Yaris.
Czego, więc spodziewać się po hatchbackach? Przede wszystkim są to auta małe, zwinne i lekkie, dzięki czemu oferują niezłe jak na moc przyspieszenie, a, także znacznie ułatwiają pokonywanie ciasnych uliczek oraz parkowanie w wąskich miejscach. Na pewno nie ma co liczyć na ogromny komfort podróży dla pasażerów z tyłu. Z racji na rozmiary ilość miejsca na nogi jest ograniczona, lecz takimi samochodami raczej nie rusza się w dłuższe trasy, a na krótkie przejazdy miejskie więcej nie potrzeba. Podobnie jest mówiąc o bagażniku. Nie pozwoli on na zabranie kilku osób na wakacje, lecz w zupełności wystarczy na zrobienie zakupów. Kolejną zaletą hatchbacków jest to, że potrafią palić naprawdę mało, dzięki czemu są tanie w codziennym utrzymaniu. Jest to zasługą małych silników, które po mieście idealnie nadają się do oszczędnej jazdy.
SUVy to nowy lider i hit ostatnich lat
Najpierw ważna kwestia, nie pomylmy SUVa z terenówką. Pomimo sporych rozmiarów, większość SUVów jest budowana jako auto miejskie, które nie nadaje się do jazdy w trudnym terenie, gdyż może w ten sposób szybko się uszkodzić. Powodem są często niskie zderzaki, niezabezpieczone podwozie, czy napęd jedynie na przednie koła. SUVy to najnowszy hit sprzedaży i po kilkudziesięciu latach dominacji udało im się zdetronizować hatchbacki. Przedstawicieli tej kategorii motoryzacji charakteryzują przede wszystkim rozmiary i wysoki prześwit. Z tego powodu niektórzy uważają je za auta terenowe.
Prawda jest taka, że w tych najbardziej popularnych modelach, jak na przykład Nissan Juke, lub Qashqai, które były pierwszymi przedstawicielami nowej fali, lub Toyota C - HR, czy też Volkswagen T - Roc pod maską znajdują się małe jednostki, które rzadko kiedy przekraczają pojemność dwóch litrów, a jedynym napędem jest ten na przód, przez co eskapady za miasto w tereny nieutwardzone nie wchodzą w grę. Istnieją jednak wyjątki takie jak na przykład Mitsubishi Outlander, który dzięki napędowi na cztery koła i specjalnemu zawieszeniu jest w stanie poradzić sobie w trudnych warunkach bez większych uszkodzeń i ryzyka na przykład zakopania się.
Dla kogo są SUVy? W tym momencie głównymi nabywcami są osoby w wieku od 30 w górę, które potrzebują sporego samochodu do miasta dla całej rodziny. Ceny są dość rozsądne, przestrzeń duża, więc nie dziwi taki wybór. Poza tym wysokość tych auta pozwala na sprawniejsze pokonywanie krawężników i progów zwalniających, co znacznie pomaga w miejskiej dżungli. Minusem jest to, że rzadziej trafiają się auta ze sportowym zacięciem, a ich osiągi nie dorównają niższym odpowiednikom z racji na większy opór powietrza.
Dostępnych możliwości jest kilka, a każda różni się sposobem prowadzenia. Te najmniejsze jak wspomniany wcześniej Nissan Juke są małe i zwinne oraz dobrze radzą sobie na parkingach. Na drugim końcu bieguna mamy Volvo XC90, Audi Q8, czy też BMW X7, których ogromne rozmiary sprawiają, że budzą szacunek na drodze, lecz trzeba nimi uważać w ciasnych miejscach, jak na przykład parkingi, czy miejskie, lub wiejskie uliczki.
Kombi, czyli idealne auto dla rodziny i nie tylko
Czas na alternatywę dla tych, którzy chcą mieć rodzinne auto, lecz nie odpowiada im dość kontrowersyjny wygląd SUVów. Kombi bardzo często są przedłużonymi hatchbackami, bądź sedanami, które mają wyższy bagażnik. Oferują one przede wszystkim ogromną ilość miejsca, przez co często wykorzystuje się je do przewożenia rzeczy przy przeprowadzkach, lub na przykład na budowach.
Ponadto często powstają sportowe wersje czego przykładem jest między innymi Audi RS6 Avant, które ma tytuł jednego z najszybszych kombi na świecie. Szukając szybkiego kombi można również udać się do innej niemieckiej marki, lecz tu również potrzebne są ogromne pieniądze. Mowa o samochodzie, jakim jest Porsche Taycan Cross Turismo, czyli elektryczne kombi, które prezentuje osiągi godne supersamochodu.
Wracając do spraw przyziemnych samochody typu kombi są zazwyczaj długie i trzeba to mieć z tyłu głowy przy ich prowadzeniu. Jednak dzięki sporym rozmiarom prowadzą się naprawdę pewnie i można nimi bezpiecznie ruszać w dalekie trasy. Szukając rozsądnego kombi z dawnych lat jako przykłady należy podać przede wszystkim legendarnego już Volkswagena Passata, czy BMW serii 5.
Sedan: do wyboru do koloru
Pora na jeden z niezwykle wszechstronnych typów. W jego ramach można zawrzeć luksusowe limuzyny, ulubione auta flotowe, sportowe samochody, czy tez zwyczajne samochody do miasta. Wybór jest ogromny i przede wszystkim charakterystyczne dla tego typu jest to, że z tyłu nie znajdziemy drzwi do bagażnika, a podnosimy całą tylną konstrukcje samochodu, która staje się ścięta tuż za siedzeniami pasażerów.
W porównaniu z kombi, czy SUVami funkcjonalność jest mniejsza, głównie przez niższy bagażnik, w, którym nie zmieścimy aż tyle, co w konkurencyjnych autach. Pomimo tego sedany to przede wszystkim niesamowicie wygodne auta, które dzięki opływowej konstrukcji mogą dysponować dobrymi osiągami, a ich prowadzenie jest jednym z najlepszych. Warto, także dodać, że to właśnie w tym typie budowane są głównie limuzyny takie jak Audi A8, Mercedes klasy S, BMW serii 7, czy też auta marki Rolls Royce. Trzeba przyznać, że sedany są najwszechstronniejszą kategorią wśród samochodów, gdyż znajdziemy tutaj auta z praktycznie każdego segmentu, podobnie wygląda gama silników, która jest dostępna w samochodach tego typu.
Słońce i wiatr we włosach, czyli kabriolety
Pora na samochody, które kojarzą się z latem, wiatrem we włosach, słonecznym wybrzeżem i bogatymi wakacjami. Kabriolety to auta, którymi jeździ się powoli czerpiąc radość z przejażdzki. Najczęściej powstają na bazie kompaktów, jak na przykład BMW serii 3, lub aut coupe, co upodobali sobie francuscy producenci produkując samochody o oznaczeniu CC, które oznacza coupe cabrio.
Nic dziwnego, w kabrioletach nie liczy się miejsce, a odczucia powstające w wyniku powolnego przejeżdżania przez miasto z wiatrem we włosach. To, co różni kabriolety między sobą to głównie rodzaj dachu, gdyż występuje te składane ręcznie, bądź automatycznie, a materiał z, którego je wykonany może być twardym metalem, tak jak reszta karoserii, bądź mamy do czynienia z dachem materiałowym, czyli tak zwanym „soft topem”. Najbardziej popularne kabriolety to między innymi Mazda MX - 5, Peugeot 206 CC, Mercedesy z serii SLK
Sport, prędkość, moc i zadziorność to charakterystyka coupe
Pora na obiekt westchnień wielu fanów motoryzacji i nie tylko. Jako coupe identyfikuje się niskie, sportowe samochody, które posiadają tylko trzy drzwi. Praktycznie wszystkie supersamochody zaliczają się do kategorii coupe i mowa tu nie tylko o na przykład najlepszych Ferrari, lecz, także Porsche 911, czy też Audi R8. To nie wszystko. Coupe nie musi być supersamochodem i jako dobry przykład może posłużyć Hyundai Coupe, bądź Fiat Coupe, Toyota Celica, czy też Audi TT.
Jak widać w nadwoziu coupe można kupić samochód z wielu segmentów. Naturalnie w tych najtańszych należy spodziewać się napędu na przód i silników, które nie przekraczają mocy wynoszącej dwustu koni mechanicznych. Na szczęście braki w osiągach nadrabiają one egzotycznym oraz sportowym wyglądem. Po coupe można spodziewać się przede wszystkim dobrego prowadzenia, lecz twardego zawieszenia i małej ilości miejsca z tyłu, co wynika z niewielkich w porównaniu na przykład z sedanem rozmiarów. Z tego powodu na zakup coupe decydują się zazwyczaj ludzie młodzi, lub tacy, którzy w motoryzacji poszukują duszy i emocji oraz prędkości.
Dinozaur wśród aut, czyli VANy
Niegdyś VANy takie jak Seat Alhambra, Volkswagen Sharan podbijały rynek i miały naprawdę spory w nim udział. Teraz ten typ nadwozia odchodzi do lamusa i coraz ciężej znaleźć taki samochód. Nie znaczy to jednak, że nie warto się nim zainteresować. Szczególnie zachwycone będą duże rodziny, gdyż siedem miejsc to norma, a zdarzają się, także miejsca na bagaże nie tylko w bagażniku, lecz, także w specjalnie zbudowanych w podłodze przegrodach.
Z tego powodu są to idealne samochody dla rodzin wielodzietnych, lub do wyjazdu na wakacje. Naturalnie trzeba spodziewać się, że w prowadzeniu będą one rodziły odczucia jak przy skręcaniu wielkim statkiem z racji na rozmiary oraz wagę, lecz zostanie to zrekompensowane ilością miejsca, którą oferują.
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |